Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsplein besluitvormend

maandag 8 september 2014

19:30 - 20:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Drs. H.J. Meijer
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 3

    • Op grond van artikel 10, lid 2 sub b en g van de Wet Openbaarheid van Bestuur op de bijlage van de informatienota verkoop winkelvastgoed NV wonen boven winkels Zwolle.
    • De bekrachtiging geldt voor onbepaalde tijd
  2. 5

  3. 5.A
    Informatienota's voor de raad / ter kennisname
  4. 5.A.1

  5. 5.A.2

  6. 5.A.3

  7. 5.B2
    Diversen / ter afdoening in handen stellen van het College
  8. 5.B3
    Diversen / ter advies in handen stellen van het College
  9. 5.C
    Beantwoording artikel 45 vragen / ter kennisgeving aannemen
  10. 5.C.1

  11. 5.C.3

  12. 5.C.4

  13. 5.C.5

  14. 5.C.6

  15. 5.C.10

  16. 6
    A-onderwerpen
  17. 7

    Deze beslisnota is behandeld in een raadsconsultatie op 25 augustus 2014. De korte terugblik is bijgevoegd.
    Het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio IJsselland legt ter raadpleging aan de raden van de deelnemende gemeenten een Kadernota voor het meerjarenbeleidsplan 2015 - 2018 en een geactualiseerd Regionaal Risicoprofiel 2014 voor. Het college stelt de gemeenteraad voor in te stemmen met beide documenten.
    Tijdens de raadsconsultatie kunnen fracties vragen stellen aan de portefeuillehouder en kunnen eventuele suggesties worden geopperd.
    Na verwerking van de zienswijzen van de raden van de deelnemende gemeenten zal het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio de nota eind 2014 ter vaststelling voorleggen aan het algemeen bestuur.
    Voor technische en feitelijke vragen: Warner Bruins Slot (2352) W.Bruins.Slot@zwolle.nl

  18. 8

    Deze beslisnota is behandeld in de debatronde op 25 augustus 2014. De korte terugblik is bijgevoegd.
    In Zwolle wordt veel gebruik gemaakt van de fiets. Al jaren werkt de gemeente aan verbeteringen. Dit heeft geresulteerd in de verkiezing tot Fietsstad 2014. Veel aandacht is er voor het goed kunnen stallen van de fiets, met name in de binnenstad. Voor een aantrekkelijke en toegankelijke binnenstad voor alle gebruikers dient “wildparkeren” te worden voorkomen. Fasegewijs wordt gewerkt aan verdere verbeteringen van het fietsparkeren. In september 2012 heeft de raad ingestemd met de 2e fase van het uitwerkingsplan fietsparkeren. Hierbij zijn de leermomenten uit de pilots in de eerste fase tot uitvoering gebracht. Gedurende de uitvoering van de maatregelen heeft de Fietsersbond aan de hand van tellingen per deelgebied een advies afgegeven. Daarnaast zijn de maatregelen door de gemeente geëvalueerd. Dit is gebruikt als input voor de derde fase van het uitwerkingsplan. Door de uitgevoerde maatregelen is verbetering merkbaar bij de grootste knelpunten. Zo blijkt de mobiele bewaakte stalling op het Grote Kerkplein een groot succes. Wel is het gewenst de stalling te verbeteren. Als gevolg van de handhaving neemt het aantal gestalde fietsen op de Grote Markt fors af. Op basis van deze ervaringen wordt nu geconstateerd dat niet langer behoefte is aan de realisatie van een fietsenkelder in het project Bankenlocatie aan de Melkmarkt. Daarnaast wordt de bewaakte stalling bij het Maagjesbolwerk verplaatst naar het Rodetorenplein, in combinatie met een toilet voor mindervaliden. Er worden ook een aantal nieuwe maatregelen voorgesteld. Totaal is hier € 203.800 nodig. Voorgesteld wordt in te stemmen met fase 3 van het uitwerkingsplan fietsparkeren
    Voor technische en feitelijke vragen: Ronald IJsselsteijn (2699) r.ijsselsteijn@zwolle.nl

  19. 9

    Deze beslisnota is behandeld in de debatronde op 25 augustus 2014. De korte terugblik is bijgevoegd.
    Van de 400 gemeentelijke gebouwen staan op dit moment circa 25 accommodaties geheel of gedeeltelijk leeg. Bij de behandeling van de Nota Vastgoedmanagement op 18 november 2013 heeft de raad de motie “Gemeentelijk vastgoed wordt woonruimte” van de PvdA en GroenLinks aangenomen. In die motie wordt het college verzocht te onderzoeken of leegstaande gemeentelijke panden een (tijdelijke) woonfunctie kunnen krijgen. Uit het onderzoek blijkt dat de mogelijkheden beperkt zijn. Alleen het voormalige schoolgebouw aan Zwartewaterallee 4 komt in aanmerking voor realisatie van tijdelijke woonruimte. Deze casus is verder uitgewerkt. Er kunnen circa 15 onzelfstandige woonunits worden gerealiseerd. De realisatie van deze tijdelijke wooneenheden vergt een investering van circa € 200.000,- . De kostprijs van één unit circa 730 euro per maand. Dit staat in geen verhouding tot de reële “marktconforme” prijs van 200 tot 250 euro per unit per maand. De hoge kostprijs komt met name doordat de investering in een relatief beperkte periode moet worden afgeschreven. Wellicht is een haalbare casus mogelijk door het benutten van de creativiteit en inzet van woningcorporaties en leegstandsbeheerders. Voorgesteld wordt om de transformatie van Zwartewaterallee 4 als gemeente niet zelf op te pakken, maar na te gaan of partners binnen en buiten de stad (waaronder woningcorporaties en leegstandsbeheerders) tijdelijke woonruimte in dit gebouw wel haalbaar kunnen maken.
    Voor technische en feitelijke vragen: Peter van Drielen (4063) p.van.drielen@zwolle.nl

    Moties

    Onderwerp
    Rapportage extra inspanningen herbestemming gemeentelijk vastgoed 9-1
  20. 10

    Deze Beslisnota stond rechtstreeks geagendeerd voor de Besluitvormingsronde van 8 september 2014. De fracties van de VVD en D66 hebben verzocht om agendering van de nota in de Informatieronde. De raad heeft in meerderheid ingestemd met het verzoek.
    De fracties van de VVD en D66 beogen met agendering nadere informatie te krijgen over de inzet van het overschot op het inkomensdeel 2014 voor de uitvoering van de drie business cases door de drie voor uitwerking van de business case geselecteerde partijen (totale investering € 830.000), dat moet leiden tot uitstroom van bij benadering 180 cliënten.
    De fracties vragen zich af of de succesratio van de business case vergroot zou kunnen worden door de kosten te verlagen. De drie partijen (Manpower, BC Group en PEC United) zijn uitgenodigd om toe te lichten hoe zij de voorgestelde investering versus de baten gaan halen en aanscherpen. Deze Informatieronde wordt gestart met een presentatie waarin de context wordt geschetst waarom juist deze drie partijen zijn geselecteerd om uitvoering te geven aan dit project.
    Voor technische en feitelijke vragen: J. Demmer (2791) JAM.Demmer@zwolle.nl

  21. 11

    Deze beslisnota is rechtstreeks geagendeerd voor de besluitvormingsronde.
    De panden aan de Stationsweg 1 en 3 hebben een kantoorfunctie, maar door wijziging van de vigerende bestemming is het mogelijk dat deze panden door Luzac gebruikt gaan worden. De bestemming kantoor wordt daarbij aangevuld met de bestemming onderwijsdoeleinden en tevens is het mogelijk om de panden op enig moment opnieuw voor bewoning beschikbaar te maken. Het bestemmingsplan heeft reeds ter visie gelegen, tegen het ontwerp zijn geen zienswijzen ingebracht.
    De raad wordt voorgesteld te besluiten om het bestemmingsplan Stationsweg 1 en 3 ongewijzigd vast te stellen. Daarnaast de hogere grenswaarden te verlenen.
    Voor technische en feitelijke vragen: Patries van den Broek- Bredewold (2362) p.van.den.broek-bredewold@zwolle.nl

  22. 12

    Deze beslisnota is rechtstreeks geagendeerd voor de besluitvormingsronde A.
    Dit onderwerp stond aanvankelijk op 14 oktober 2013 rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming. Nadat er onrust ontstond over begraven op zondag, is het voorstel op verzoek van het college van de agenda afgevoerd. Het college wilde eerst nader overleg kunnen voeren met alle betrokkenen om daarna eventueel met een aangepast voorstel te komen. De uitkomst van dit overleg is dat er geen behoefte is aan een algemene mogelijkheid tot begraven op zon- en feestdagen. Continuering van de regeling om in bijzondere gevallen ontheffing te verlenen voor begraven buiten de reguliere tijden is voldoende. Voorgesteld wordt om de verordening gemeentelijke begraafplaatsen Zwolle 2014 vast te stellen.
    Voor technische en feitelijke vragen: Klaasje van der Haar-Bisschop (2779) k.van.der.haar-bisschop@zwolle.nl

  23. 13

    Deze beslisnota is rechtstreeks geagendeerd voor de besluitvormingsronde A.
    Op 12 december 2011 heeft de raad een tijdelijke stimuleringsregeling duurzaamheid en woningbouwproductie voor de periode 2011-2014 vastgesteld. Voor de uitvoering is een bedrag beschikbaar gesteld van € 1,3 miljoen. De regeling is als deelverordening (hoofdstuk 25) opgenomen in de Algemene Subsidieverordening. Doel van de regeling is de realisatie van duurzame, energieneutrale woningen te stimuleren. In de afgelopen periode is de subsidieregeling voor 350 woningen toegepast.
    In het oorspronkelijke voorstel wordt gesproken van een subsidieplafond van €370.000,-. Hierbij is echter per abuis uitgegaan van de stand van zaken per maart 2014. In de periode maart - juli is nog een aantal subsidies verleend, waardoor het plafondbedrag dat nog beschikbaar is na actualisatie van de regeling lager is. Het juiste bedrag is €314.000,-.
    Er zijn nog steeds argumenten om de woningbouw te stimuleren en de CO2-uitstoot verder te reduceren. Voorgesteld wordt de stimuleringsregeling duurzaamheid en woningbouwproductie gewijzigd voort te zetten en een subsidieplafond van € 314.000 vast te stellen.
    Voor technische en feitelijke vragen: Christian Voortman, (4059) c.voortman@zwolle.nl

  24. 14
    Moties Vreemd aan de orde van de dag
  25. 15
    Sluiting