- Locatie
Digitaal
- Voorzitter
- Peter Snijders
- Toelichting
-
,
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1Mededelingen
-
2Vaststelling agenda
-
2.aAfscheid raadslid M. Mulder- Swollwacht
-
2.bOnderzoek geloofsbrieven nieuw raadslid Swollwacht
-
2.c
Stemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
-
3
- Op basis van Artikel 10, lid 2 sub b en g van de Wet Openbaarheid van Bestuur op bijlage 1 (vertrouwelijke risicoparagraaf Jaarstukken) van de beslisnota Jaarstukken 2019. De bekrachtiging geheimhouding wordt opgelegd voor onbepaalde tijd.
- Op basis van Artikel 10, lid 2 sub b en g van de Wet Openbaarheid van Bestuur op bijlage 2 financiën van de informatienota Huisvesting Zwolse kegelaars. De bekrachtiging geheimhouding wordt opgelegd voor onbepaalde tijd.
Bijlagen
-
4
Bijlagen
Mondelinge vragen
Onderwerp Gemeente Zwolle verwelkomt Roetveeg en Kleurrijke Pieten (MV4-3 IJsselhallen (MV4-2) Klim op het podium voor Zwolse makers (MV4-5) Kunst en cultuur in de buitenlucht: wat kan er wél deze zomer? (MV4-1) Toezicht verstevigen op pro rail (MV4-4) -
5
Bijlagen
-
5.AInformatienota's voor de raad / ter kennisname
-
5.A.1
Bijlagen
-
5.A.2
Bijlagen
-
5.A.3
Bijlagen
-
5.A.4
Bijlagen
-
5.A.5
Bijlagen
-
5.A.6
Bijlagen
-
5.A.7
Bijlagen
-
5.A.8
Bijlagen
-
5.A.9
Bijlagen
-
5.A.10
Bijlagen
-
5.B1
Bijlagen
-
5.B2Diversen / ter afdoening in handen stellen van het College
-
5.CBeantwoording artikel 45 vragen / ter kennisgeving aannemen
-
5.C.1
Bijlagen
-
5.C.2
Bijlagen
-
5.C.3
Bijlagen
-
5.C.4
Bijlagen
-
5.C.5
Bijlagen
-
5.C.6
Bijlagen
-
5.C.7
Bijlagen
-
5.C.8
Bijlagen
-
5.C.9
Bijlagen
-
5.C.10
Bijlagen
-
5.C.11
Bijlagen
-
6
Deze beslisnota is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
De Voedselbank is een belangrijk maatschappelijk initiatief, naast o.a. diaconieën, Humanitas, Stichting Noodfonds en andere particuliere initiatieven, die hulp kunnen bieden in schrijnende gevallen. De Voedselbank zorgt voor eten en drinken bij mensen die dat zelf niet kunnen betalen. De activiteiten van de Voedselbank draaien op onbetaalde vrijwilligers en worden o.a. door sponsoring gefinancierd. De Voedselbank krijgt sinds 2017 jaarlijks een bescheiden gemeentelijke subsidie voor de huisvesting waarmee zij voorziet in een basisbehoefte. De financiële resultaten van de afgelopen jaren zijn voor de Voedselbank negatief zodat zij zonder gemeentelijke subsidie zich niet staande kan houden. Sinds het huren van een gewoon en degelijk pand dat voldoet aan de voedselveiligheidseisen, lukt het de Voedselbank niet de exploitatie sluitend te krijgen. Naast de operationele kosten kan de Voedselbank geen hoge huurlasten dragen. Er zijn een viertal scenario’s onderzocht voor continuïteit van de Voedselbank. De raad wordt voorgesteld te besluiten om de voorkeur (scenario 1) uit te spreken voor aankoop door de gemeente van het huidige pand aan de George Stephensonstraat 30 te Zwolle tegen €665.000,- kk. Daarnaast een huurovereenkomst aan te gaan met de Voedselbank en de Voedselbank een subsidie te verstrekken voor de jaarlijkse huurlast van het pand. De subsidie te dekken uit de beschikbare ruimte in het budget armoedebestrijding programma 4. Na de aankoop van het pand het noodzakelijke onderhoud en energiebesparende maatregelen ad €100.000 uit te voeren.
Voor technische en feitelijke vragen: Huub Lubbers (3291) HGJ. Lubbers@zwolle.nlStemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
Toezeggingen
Onderwerp Voedselbank betrekken bij totstandkoming nieuwe armoede- en schuldenbeleid -
7
Deze beslisnota is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
Op 17 december 2018 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Kamperpoort, Harm Smeengekade 13 (brandweerkazerne) vastgesteld. Op grond van dit bestemmingsplan kan een appartementencomplex van 29 appartementen en 10 woningen worden gerealiseerd. DeltaWonen (initiatiefnemer) heeft de voorgenomen planontwikkeling heroverwogen. Dit heeft geleid tot een aantal aanpassingen. De eerste aanpassing heeft betrekking op de parkeeroplossing.. DeltaWonen wenst het parkeerdek niet meer te realiseren. Daarnaast heeft in het verder uitwerken van de planvorming een nadere optimalisatie plaatsgevonden. Als gevolg hiervan bestaat de wens om, binnen hetzelfde volume, één extra appartement te realiseren. Daarnaast bestaat de wens om het blok rijwoningen aan de Harm Smeengekade op een en dezelfde goot- en bouwhoogte te brengen. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken is het bestemmingsplan Kamperpoort herziening 1 opgesteld en in procedure gebracht. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen, er zijn geen zienswijzen tegen het plan ingediend.
De raad wordt voorgesteld te besluiten om de verbeelding van het bestemmingsplan Kamperpoort, Harm Smeengekade 13 (brandweerkazerne), herziening 1 vast te stellen. Daarnaast dit besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan binnen twee weken te publiceren en geen exploitatieplan voor het bestemmingsplan Kamperpoort, Harm Smeengekade 13 (brandweerkazerne), herziening 1 vast te stellen.
Voor technische en feitelijke vragen: S. Weertman (3124) s.weertman@wolle.nlStemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
-
8
Deze beslisnota is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
Zwolle groeit en wil dat op duurzame wijze blijven doen. De ondergrond kan aan deze duurzame groei een belangrijke bijdrage leveren. In 2007 heeft de gemeenteraad “de visie op de ondergrond van Zwolle” vastgesteld. De uitvoeringsagenda Bodem en Ondergrond 2020-2024 blikt kort terug op de bereikte resultaten met de Visie op de ondergrond en vooruit naar hoe de ondergrond nog beter kan bijdragen aan verdere verduurzaming van de stad en de bijbehorende opgaven. De raad wordt voorgesteld te besluiten om kennis te nemen van de evaluatie van de Visie op de Ondergrond. Daarnaast in te stemmen met de Uitvoeringsagenda Bodem en Ondergrond 2020-2024. Op basis van deze uitvoeringsagenda jaarlijks de benodigde budgetten te ramen en deze te dekken uit de beschikbare middelen binnen de begroting en de reserve Nog Uit Te Voeren Werken-Fysiek en de reserve Gebiedsbeheersplan Zwolle Centraal. Voor 2020 de begroting op de doelen 6.4.3, 7.3.4 en 9.1.4. conform voorstel aan te passen. Voor technische en feitelijke vragen: Reinder Slager (3367) r.slager@zwolle.nl of Mark Klutman (2632) m.klutman@zwolle.nlStemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
-
9
Deze beslisnota is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
Er is een grote vraag naar stedelijk wonen in alle prijssegmenten en prijsklassen in Zwolle. Hier wordt op ingespeeld door vastgoed op te kopen, te transformeren en/of te splitsen naar een veelvoud aan kleine woningen. De negatieve gevolgen van de flinke toename in het splitsen van woningen heeft geleid tot de ter inzage legging van het voorontwerpbestemmingsplan Zwolle ‘parapluplan woningsplitsing” in mei 2018. Dat ontwerp was gericht op het verbieden van woningsplitsing in de binnenstad en schilwijken (Dieze, Assendorp en Kamerpoort) waar dit bij recht is toegestaan in gemengde bestemmingen op basis van geldende bestemmingsplannen. In delen van Dieze (Thomas à Kempisstraat, Diezerkade, Diezerplein, Vechtstraat), Assendorp en de binnenstad zijn er de afgelopen tijd zoveel zelfstandige woonruimtes toegevoegd dat er gesproken kan worden van 'leefbaarheidsproblemen'. Door het vaststellen van de beleidsregel zelfstandige woonruimte is er een aangepast (ontwerp) paraplubestemmingsplan in procedure gebracht. Het parapluplan woningsplitsing uit 2018 sloot namelijk niet aan op de beleidsregel. Het nieuwe paraplubestemmingsplan regelt dat het toevoegen van zelfstandige woonruimte alleen mogelijk is als wordt voldaan aan de beleidsregel zelfstandige woonruimte.
Er is één zienswijze ingediend tegen het ontwerpbestemmingsplan. De raad wordt voorgesteld te besluiten om in te stemmen met de beantwoording van de zienswijze omtrent het bestemmingsplan Zwolle, parapluplan zelfstandige woonruimte. Daarnaast het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen met de in de nota genoemde wijzigingen.
Voor technische en feitelijke vragen: N. Hesselink (2498) n.hesselink@zwolle.nl of S. Weertman (3124) s.weertman@zwolle.nlStemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
-
10
Deze beslisnota is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
Op 31 december 2020 loopt de overeenkomst met de huidige accountant PWC af. Dit betekent dat PWC de jaarrekening 2020 nog zal controleren op basis van de huidige overeenkomst. Voor de werkzaamheden die betrekking hebben op 2021 en verder moet een nieuwe opdracht worden verstrekt. Hiervoor moet (gelet op de omvang van de opdracht) een Europees openbare aanbestedingsprocedure gevolgd worden.
De benoeming van de accountant is een bevoegdheid van de gemeenteraad. De eerste stap in de procedure om te komen tot de benoeming van de accountant is de vaststelling van het Beschrijvend Document voor de aanbesteding (waarin het Programma van Eisen is opgenomen) voorbereid. Dit Beschrijvend Document is besproken en akkoord bevonden door de auditcommissie in haar vergadering van 19 mei jl.
Aan de raad wordt voorgesteld het beschrijvend document vast te stellen en om in te stemmen met de beschreven selectieprocedure, waarin de auditcommissie een nadrukkelijke rol heeft.
Voor technische en feitelijke vragen: Evert Jan Bagerman (2216) E.Bagerman@zwolle.nlStemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
-
11
Deze beslisnota is behandeld in de debatronde op 2 juni 2020. De korte terugblik is bijgevoegd.
In juni 2019 heeft de raad in een debatronde besproken dat voor een veilig en gezond oud & nieuw verandering in vuurwerkgebruik een stapsgewijs proces is, waarbij behoud van traditiebeleving en maatschappelijk draagvlak belangrijke bouwstenen vormen. De burgemeester heeft op basis hiervan de aanpak nader uitgewerkt, gebaseerd op de volgende uitgangspunten: bewustwording en voorlichting, actieve houding van de gemeente door het mogelijk maken en faciliteren van vrijwillige vuurwerkvrije zones, aandacht voor kwetsbare objecten/gebieden en centrale vuurwerkshow is nog niet aan de orde. Op basis hiervan heeft de raad eind 2019 besloten om te starten met een nadere analyse van de vuurwerkproblematiek en met de jaarwisseling 2019/2020 een aantal pilots uit te voeren gericht op vrijwillige en vuurwerkvrije zones en bewustwording van de gevaren en nadelige effecten van vuurwerk. In de voorliggende nota worden de uitkomsten en opbrengsten hiervan geschetst. Gezien het nieuwe landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen met ingang van de jaarwisseling 2020/2021 wordt voorgesteld om op dit moment nog niet over te gaan tot het opstellen van een gemeentelijk meerjarenbeleid rondom vuurwerk en de komende jaarwisseling primair in te zetten op uitvoering en handhaving van de nieuwe richtlijnen. Verder wordt de raad voorgesteld in aanvulling op het landelijk verbod te onderzoeken om op een aantal kwetsbare locaties de komende jaarwisseling een totaal vuurwerkverbod in te voeren en het educatieprogramma dit najaar op basisscholen voort te zetten. In het najaar wordt de raad nader geïnformeerd over het onderzoek naar locaties voor verplichte vuurwerkvrije zones.
Voor technische en feitelijke vragen: Chris Schotman (2446) c.schotman@zwolle.nlStemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
Moties
Onderwerp M11-1 Al het groen vuurwerkvrij M11-2 Vuurwerkafval M11-3 Vuurwerk meldpunt M11-4 Gebruik ideeen uit de stad voor een schone en veilige jaarwisselingstraditie M11-5 Op weg naar een gezonde en veilige jaarwisseling -
12
Deze beslisnota is behandeld in de debatronde op 2 juni 2020. De korte terugblik is bijgevoegd.
In 2017 stuurde een aantal ondernemers uit de Luttekestraat een brief aan de wethouder waarin zij hun zorgen uiten over het afnemen van de bezoekersaantallen in de straat. In het kader van het retailactieplan werd vervolgens een weerbaarheidsanalyse uitgevoerd, die dit beeld bevestigt.
Naar aanleiding van een inloopbijeenkomst in mei 2018 is een klankbordgroep met bewoners, ondernemers en pandeigenaren geformeerd. Met deze klankbordgroep is een actieplan geformuleerd om de routing, profilering, vindbaarheid en de verblijfsduur in de straat te verbeteren. Om dit te verbeteren is een aantal ruimtelijke ingrepen nodig. Het gaat hier om:
- Herinrichting / aanpassingen aan de Blijmarkt;
- Herinrichting van de Luttekestraat en de Korte Luttekestraat;
- Herinrichting van de Papenstraat en de Papendwarsstraat.
Ook de toekomstige bestemming van het voormalig politiebureau moet meer bezoekers naar dit gebied trekken. Met de voorgestelde herinrichtingen wordt het de zuidwestelijke entree meer op de kaart gezet en wordt het karakter van een gastvrije binnenstad versterkt. Aan de raad wordt daarom voorgesteld om in te stemmen met de herinrichting van de zuidwestelijke entree.
Voor technische en feitelijke informatie: Anton Westenberg (2660) A.Westenberg@zwolle.nl.Stemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
Moties
Onderwerp M12-1 Maak de toren zichtbaar M12-2 Groen in de straat -
13
Deze beslisnota is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
In Diezerpoort ligt aan de Schoolstraat 62-64 een perceel van zo’n 450 m2 wat in het verleden grotendeels gebruikt is voor wonen. Op het perceel staat nog een woning. Voor het overige ligt het braak. Beoogd wordt het perceel met de bouw van acht appartementen een nieuwe invulling te geven. Om de woningbouw mogelijk te maken is het bestemmingsplan Schoolstraat 62, 64 opgesteld en in procedure gebracht. Deze ontwikkeling vormt tevens de afronding van het combinatieproject Geert Grootestraat/ Langenholterweg/ Schoolstraat. Het ontwerpbestemmingsplan Diezerpoort, Schoolstraat 62-64 heeft ter visie gelegen, er zijn geen zienswijzen ingediend.
De raad wordt voorgesteld te besluiten om de verbeelding van het bestemmingsplan Diezerpoort, Schoolstraat 62, 64 ongewijzigd vast te stevast te stellen. Daarnaast geen exploitatieplan vast te stellen. Voor technische en feitelijke vragen: Erwin Boogmans (0625778249) e.boogmans@zwolle.nl of Aldert Koop (3217Stemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
-
14
Deze beslisnota is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
Voor de locatie Voorsterweg 60, voormalige houthandel G. van Dijk & zoon, is een plan ingediend voor de realisatie van 17 grondgebonden woningen en voor de locatie Voorsterhof 6-10 een plan voor uitbreiding van het bedrijfsgebouw ten behoeve van opslag van bedrijfsmateriaal. Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken is het bestemmingsplan Westenholte, Voorsterweg 60 opgesteld en in procedure gebracht. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter visie gelegen, er zijn geen zienswijzen ingediend.
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de nota van wijzigingen. Daarnaast de verbeelding van het bestemmingsplan Westenholte, Voorsterweg 60 gewijzigd vast te stellen. Verder geen exploitatieplan vast te stellen en kennis te nemen van het besluit tot vaststelling van hogere grenswaarden van 19 mei 2020. Voor technische en feitelijke vragen: Ina Heerspink (2385) J.Heerspink@zwolle.nl of Hester Nijmeijer (5109) h.nijmeijer@zwolle.nlStemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
-
15
Voor de locatie Campherbeeklaan 53-55 (voormalige Emmaüskerk) bestaat het voornemen om hier 27 (levensloopbestendige) appartementen te realiseren. Reeds op 19 december 2016 nam de raad een coördinatiebesluit ten aanzien van deze voorgenomen ontwikkeling. Daarmee is besloten om in één procedure de bestemmingsplanherziening en de omgevingsvergunning te behandelen. Sindsdien hebben verschillende overleggen plaatsgevonden tussen de ontwikkelaar, de omwonenden, de wijkvereniging Berkum en de gemeente. In december 2018 is de raad middels een informatienota geïnformeerd over de stand van zaken. Het ontwerp van het plan is sindsdien niet meer gewijzigd.
Over het bestemmingsplan zijn 23 zienswijzen ingediend. De beslisnota is geagendeerd voor de besluitvormingsronde van 15 juni 2020. Hieraan voorafgaand worden de indieners van de zienswijzen tijdens een inspraakmoment op 9 juni in de gelegenheid gesteld hun zienswijzen toe te lichten.
Voor technische en feitelijke informatie: Nuri Hesselink (2498) N.Hesselink@zwolle.nl en Francis Spikman (5167) F.Spikman@zwolle.nlStemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
Moties
Onderwerp M15-1 Verkeersveiligheid omgeving Campherbeeklaan M15-2 Verkeersveiligheid Campherbeeklaan en winkelcentrum Berkum M15-3 Onderzoek instellen blauwe parkeerzone winkelpleintje Berkum M15-4 De gemeente als hoeder van de belangen van Zwollenaren -
16
Deze beslisnota staat op 8 juni geagendeerd voor de debatronde en op 15 juni voor de besluitvorming.
De licentietermijn voor de huidige lokale omroep is verstreken. Voor de nieuwe termijn 2020-2025 zijn bij het Commissariaat voor de Media aanvragen ingediend door twee omroeporganisaties; de huidige licentiehouder RTV Zwolle FM en door RTV Focus Zwolle. Zoals gebruikelijk vraagt het Commissariaat de gemeenteraad om een advies uit te brengen over de vraag of aanvragers voldoen aan de Mediawet. Daarnaast vraagt het Commissariaat een advies over het eventueel samengaan van beide aanvragers en, als dat geen mogelijkheid blijkt, om een gemotiveerde voorkeur voor één van beide aanvragers uit te spreken.
De raad wordt voorgesteld te besluiten om vast te stellen dat beide omroepen voldoen aan de eisen uit de Mediawet. Verder stelt het college vast dat het niet mogelijk blijkt om beide aanvragers te laten samenwerken dan wel samengaan. Naar aanleiding daarvan heeft het college een inhoudelijke beoordeling van beide aanvragers uitgevoerd op basis van kwaliteitscriteria en wensen van de raad. Tevens zijn recente ervaringen met beide aanvragers meegenomen in het advies. Dit heeft geresulteerd in het voorstel aan de raad om het Commissariaat te adviseren om RTV Focus aan te wijzen als lokale publieke media-instelling voor Zwolle voor de nieuwe licentieperiode.
Voor technische en feitelijke informatie: Anton Tuinman (2460) ab.tuinman@zwolle.nlStemuitslag
voorRaadsleden-CDA (4), Raadsleden-Christenunie (7), Raadsleden-D66 (4), Raadsleden-GroenLinks (7), Raadsleden-PvdA (4), Raadsleden-SP (2), Raadsleden-Swollwacht (6), Raadsleden-VVD (5)Bijlagen
-
17
Bijlagen
Moties
Onderwerp M17-1 Versnelling locatiekeuze indoor eventvoorziening M17-2 Corona Zomervakantie-plan M17-3 Stop de huurverhoging! M17-4 Minister voer de huurstop in! M17-5 Schrap de verhuurdersheffing! M17-6 Correcte informatie in gemeentelijke persberichten -
18Sluiting