Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad Besluitvormingsronde

maandag 14 oktober 2024

19:30 - 21:00
Locatie

SH Raadzaal

Voorzitter
Peter Snijders
Toelichting

U kunt de raad toespreken of uw inbreng (vooraf) per e-mail sturen. Aanmelden voor het inspreken kan tot maandag 14 oktober 2024 10.00 uur. De vergadering meekijken is tevens digitaal mogelijk via de livestream op www.zwolle.nl/gemeenteraad

Agendapunten

  1. 1.a
    Mededelingen
  2. 1.b
    Regionale aangelegenheden
  3. 2
    Vaststelling agenda
  4. 3
    Mondelinge vragen te stellen door raadsleden
  5. 4

  6. 4.A2
    Het college vragen dit bericht af te handelen
  7. 4.A3
    Het college vragen de raad over dit bericht te adviseren
  8. 5

    Dit raadsvoorstel is behandeld in het raadsdebat op 16 september 2024. De korte terugblik is bijgevoegd. Op verzoek van de raad is het voorstel 23 september 2024 van de agenda van het Raadsplein besluitvorming afgevoerd. De gevraagde informatie is in een wethoudersmemo bijgevoegd. 


    Wijkverenigingen hebben al sinds jaar en dag een grote rol in de wijk. Ze stimuleren ontmoeting tussen wijkbewoners en helpen wijkbewoners als zij een initiatief willen realiseren. De positie van wijkverenigingen is in de loop der jaren veranderd. Met het nieuwe beleid zet de gemeente Zwolle in op het sterker positioneren van de wijkvereniging als centraal aanspreekpunt voor bewoners met een initiatief in hun wijk en wordt de positie van wijkverenigingen geborgd.


    Met het nieuwe beleid wordt ingezet op de volgende doelen:
    - Met de wijkverenigingen als centraal aanspreekpunt in de wijk, kunnen bewoners ideeën samenbrengen.
    - In elke wijk is een wijkvereniging, passend bij de wijk.
    - Wijkverenigingen hebben zelf zeggenschap over het budget.
    - De administratieve last wordt verminderd.
    - De besturen van wijkverenigingen worden ondersteund.


    De gemeenteraad gaat in debat over het nieuwe beleid Wijkverenigingen Zwolle. Het beleid wordt uitgewerkt in een subsidieregeling.

  9. 6

    Dit raadsvoorstel is behandeld in het raadsdebat op 1 oktober 2024. De korte terugblik is bijgevoegd. 
    De gemeenteraad wordt gevraag in te stemmen met de nieuwe strategie verkeersveiligheid. Deze strategie heeft als doel om richting te geven aan fysieke maatregelen en gedragsmaatregelen om het aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Zwolle terug te dringen.
    Deze verkeersveiligheidsstrategie is een vervolg op vastgestelde kaders vanuit de omgevingsvisie en de mobiliteitsvisie. De uitvoering van maatregelen en gedragsmaatregelen (en de financiering daarvan) wordt integraal afgewogen op basis van de Mobiliteitsagenda. Deze is naar verwachting dit najaar gereed.


    Op 18 maart heeft de gemeenteraad een rondetafelgesprek gevoerd over Verkeersveiligheid, het gesprek is hier terug te kijken:
    Agenda Zwolle - Raadsplein Info/debat TaKzaal maandag 18 maart 2024 19:30 - 21:00 - iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl)

  10. 7

    Dit raadsvoorstel is behandeld in het raadsdebat op 1 oktober 2024. De korte terugblik is bijgevoegd. 
    De raad wordt gevraagd de Adaptieve Ontwikkelstrategie mobiliteitshubs vast te stellen. Deze strategie die gaat over de locaties en toepassing van de gewenste mobiliteitshubs. Mobiliteitshub zijn goed toegankelijke locaties in de stad waar mensen hun auto kunnen parkeren, kunnen overstappen of opstappen naar deel(bak)fiets, -auto, - scooter of openbaar vervoer. Ook zijn er voorzieningen te vinden, zoals laadvoorzieningen, toiletten, pakketkluizen etc. Deze strategie heeft als doel om de ontwikkeling van de hubs goed in samenhang met gebiedsontwikkelingen vorm te geven. Het idee is dat door middel van mobiliteitshubs er meer ruimte ontstaat voor woningbouw rondom het centrumgebied. Ook helpen ze de gemeente de parkeerbehoefte van nieuwe woningen op te lossen. Het realiseren van hubs is een complex en langlopend proces en daarom is een ontwikkelstrategie uitgewerkt die adaptief is en kan inspelen op veranderende omstandigheden.

  11. 8

    De raadscommissie Bindend Adviesrecht heeft in een schriftelijke consultatieronde de voorkeur uitgesproken voor rechtstreekse behandeling van dit voorstel tijdens deze besluitvormingsronde. Vanuit Swollwacht is daarbij kenbaar gemaakt dat zij gebruik maken van de mogelijkheid om een kort debat te voeren over dit voorstel.


    Eind 2020 heeft het college de raad geïnformeerd over het collegebesluit om de kavel naast de Herberg aan de Nijverheidsstraat te verkennen als mogelijkheid voor het plaatsen van vijf woonunits voor een specifieke doelgroep van dak- en thuislozen. Naar aanleiding van de uitkomsten van de verkenning is het voornemen uitgesproken mee te werken aan de plaatsing van vijf woonunits op deze locatie. De afgelopen jaren is hard gewerkt om naast het ruimtelijke plan ook sociaal afspraken met elkaar en de omgeving te maken. De laatste formele stap voordat de woningen kunnen worden geplaatst is de omgevingsvergunning. Er is hier sprake van een Buitenplanse Omgevingsplan Activiteit (BOPA), omdat de functie Wonen niet passend is binnen het (tijdelijk deel van) het omgevingsplan. Op 11 juni 2024 is door SWZ een omgevingsvergunning voor een BOPA bij de gemeente aangevraagd. Voor deze BOPA geldt een bindend adviesrecht van de raad. Met dit raadsvoorstel wordt de gemeenteraad de mogelijkheid gegeven om gebruik te maken van het bindend adviesrecht van de raad bij de BOPA (art. 16.15a en art. 16.15b Omgevingswet). Het voorstel aan de raad is om een positief advies te geven voor de ontwikkeling van 5 tijdelijke (maximaal 15 jaar) woonunits aan de Nijverheidsstraat voor een doelgroep waarvoor binnen de gemeente nog geen passende huisvesting is.

    Bijlagen

  12. 9

    Dit raadsvoorstel is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
    Midwest is een deelgebied aan de westkant van Oosterenk, ingeklemd tussen de Ceintuurbaan, de Dokter Spanjaardweg en de Dokter van Deenweg. In juni 2018 heeft de raad de project-ontwikkelingsopgave (POO) Oosterenk Midwest vastgesteld. In de POO was de transformatie van vijf kantoorpanden naar maximaal 193 wooneenheden voorzien, inclusief groene herinrichting van openbaar gebied en een gebouwde parkeervoorziening. Twee van deze panden zijn via de zogenaamde kruimelregeling getransformeerd naar short-stay en appartementen. De transformatie van de overige drie panden en bijbehorende ingrepen zijn niet gerealiseerd. Het project ligt al enige tijd stil en het is niet gelukt om op basis van de POO uit 2018 tot een haalbaar plan te komen. Stagnatie is niet wenselijk, daarom wordt voorgesteld het project te beëindigen.
    De raad wordt voorgesteld te besluiten om de project-ontwikkelingsopgave (POO) Oosterenk Midwest in te trekken.

  13. 10

    Dit raadsvoorstel is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
    De VNG heeft een nieuwe modelverordening voor de behandeling van bezwaarschriften opgesteld. De vorige modelverordening uit 2010 focuste op behandeling van bezwaren door een formele adviescommissie. In de nieuwe modelverordening is de informele behandeling van bezwaarschriften en ambtelijk horen opgenomen. In Zwolle is de informele afhandeling van bezwaarschriften al meer dan 10 jaar de vaste werkwijze. Ook het ambtelijk horen is al meer dan 10 jaar het uitgangspunt bij de behandeling van bezwaarschriften. De huidige Verordening adviescommissie bezwaarschriften 2012 is op de modelverordening van de VNG uit 2010 gebaseerd. Nu de nieuwe modelverordening er is, ligt het voor de hand de Zwolse verordening daarop aan te passen. Dit is niet meer dan een formalisering van de reeds bestaande werkwijze van de behandeling van bezwaarschriften. Het vaststellen van de nieuwe verordening heeft geen gevolgen voor de uitvoeringspraktijk.
    De raad wordt voorgesteld te besluiten om de “Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Zwolle 2024” met bijbehorende toelichting vast te stellen.

  14. 11

    Dit raadsvoorstel is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
    Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet sinds 1 januari 2024 hebben alle gemeenten in Nederland van rechtswege een omgevingsplan gekregen. Onderdeel van het omgevingsplan is de zogenaamde bruidsschat. De bruidsschat bestaat uit regels die voorheen landelijk golden, en nu op gemeentelijk niveau. De gemeente kan deze regels aanpassen of zelfs schrappen. Om dat te kunnen doen nemen zij eerst de bruidsschat in beheer. Voor het in beheer nemen van de bruidsschat is een besluit nodig. Pas daarna kunnen de wijzigingen worden verwerkt. De raad heeft op 18 december 2023 een besluit genomen. Later is gebleken dat er nog enkele aanvullingen nodig zijn. Daarom geldt nu de Vangnetregeling Omgevingswet.
    In dit voorstel wordt de raad voorgesteld te besluiten om de bruidsschat in beheer te nemen en zowel de wijzigingen als ook de aanvullingen door te voeren in het omgevingsplan. Daarnaast wordt gevraagd om het wijzigen van het omgevingsplan op deze specifieke punten te delegeren aan het college.

  15. 12

    Dit raadsvoorstel is behandeld in het raadsdebat op 16 september 2024. De korte terugblik is bijgevoegd.
    De gemeente Zwolle wil het niet-gebruik van lokale inkomensregelingen verminderen zodat meer Zwollenaren hiervan gebruik maken en bestaanszekerheid hebben. De raad heeft tijdens het raadsdebat over de Stadspas gevraagd om voorstellen voor vereenvoudiging van de gemeentelijke regelingen en verbeteringen in de bestaande dienstverlening zodat inwoners makkelijker toegang hebben tot de inkomensregelingen. Er zijn verschillende sporen genoemd voor de vereenvoudiging van de regelingen, waaronder de herbepaling van de beleidskaders.


    De volgende beleidsuitgangspunten worden aan de raad voorgesteld:
    · Bestaanszekerheid, kansengelijkheid en goede gezondheid blijven de leidende kaders voor de vereenvoudiging van de inkomensregelingen.
    · Zoveel mogelijk rechthebbende Zwollenaren gebruik laten maken van onze regelingen.
    · Gemeentelijke inkomensregelingen bij laten dragen aan sociale participatie van inwoners en om over voldoende financiële buffers te beschikken.
    · Sociale participatie legt een basis voor kansengelijkheid. Er wordt op vertrouwd dat inwoners daar zelf de juiste keuzes in maken, waardoor het voorstel is om zo min als wettelijk mogelijk te sturen op gebruiksdoelen.
    · De inwoner staat centraal: er wordt gewerkt vanuit vertrouwen en de menselijke maat.
    · Preventie en laagdrempelige hulp hebben prioriteit.
    · Inzetten op verdere verbetering en ondersteuning van de inzet van professionals in de uitvoering en intermediairs en vrijwilligers in de sociale basis.

  16. 13

    Dit raadsvoorstel is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
    In 2020 heeft de VNG de Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO) beschermd wonen en maatschappelijke opvang vastgesteld. Recente ontwikkelingen binnen deze beleidsterreinen, zoals de doordecentralisatie van beschermd wonen en de omslag van beschermd wonen naar een beschermd thuis, vragen om regionale samenwerkingsafspraken.
    Naar aanleiding van de vaststelling van de NvO zijn de samenwerkingsafspraken gegoten in een Centrumregeling. Het beoogde effect van deze Centrumregeling is om op juridisch correcte wijze de regionale samenwerking vast te leggen voor de regio IJssel-Vecht. Middels deze samenwerking maakt de regio IJssel-Vecht een doeltreffende en doelmatige uitvoering van beschermd wonen en maatschappelijke opvang mogelijk. Op 21 mei 2024 heeft de gemeenteraad kennisgenomen van het voorstel en hier geen zienswijze op ingediend.
    Voorstel aan de raad is om toestemming te verlenen aan het college van burgemeester en wethouders tot het treffen van de centrumregeling beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio IJssel- Vecht.

  17. 14

    Dit raadsvoorstel is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
    In november 2023 is de raad geïnformeerd over de integrale aanpak van misstanden op de huurmarkt door de implementatie van de Wet goed verhuurderschap. De gemeente Zwolle wil deze implementatie combineren met de start van een pilot voor een huurteam. Adviesbureau Stade heeft een verkenning uitgevoerd naar de inzet van een huurteam, waarbij zij adviseren om te starten met een tweejarige pilot van een huurteam+. Dit stadsbrede huurteam zal als onafhankelijke stichting worden ingericht en worden gecombineerd met een meldpunt voor de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur.
    De raad wordt voorgesteld te besluiten om te starten met de pilot huurteam+; een stadsbreed huurteam gecombineerd met een meldpunt voor de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur.

  18. 15

    Dit raadsvoorstel is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
    Vanuit het bredere programma Preventie met Gezag is de gemeente Zwolle uitgenodigd een aanvraag te doen voor een financiële impuls. Binnen het brede programma Preventie met Gezag ligt de focus op (kleinere) gemeenten die te maken hebben met urgente en relatief ernstige problematiek op het terrein van jeugdcriminaliteit. Op basis van objectieve data is een voorselectie gemaakt waarin de gemeente Zwolle naar voren is gekomen.
    Uitgangspunt van Preventie met Gezag is dat de middelen gericht worden ingezet daar waar de problematiek met betrekking tot jeugdcriminaliteit (relatief) het grootst is. Hiervoor is per gemeente maximaal €500.000 per jaar beschikbaar voor een periode van drie jaren. In juli 2024 is deze financiële impuls toegekend aan de gemeente Zwolle.
    De raad wordt voorgesteld te besluiten om kennis te nemen van het Plan van aanpak Preventie met Gezag en de bijbehorende beschikking van de toekenning van de financiële impuls van het ministerie Justitie en Veiligheid. Ook wordt voorgesteld de beschikbaar gestelde financiële middelen van bovengenoemde aanpak te verantwoorden in programmadoel 721.

  19. 16

    Dit raadsvoorstel is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
    GBLT is een samenwerkingsverband van vijf waterschappen en zeven gemeenten die de belastingheffing, inning en de Wet WOZ uitvoert voor haar deelnemers. Door de verdere uitbreiding van het aantal gemeentelijke deelnemers met Veenendaal, Woudenberg en Renswoude dient de gemeenschappelijke regeling GBLT worden aangepast. De raad wordt voorgesteld te besluiten om het college van burgemeester en wethouders toestemming te geven om in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GBLT, in verband met de toetreding van Veenendaal, Woudenberg en Renswoude, conform het bijgevoegde ontwerp voor de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling GBLT.

  20. 17.a
    Afhandeling raadsbrieven themadebat Sociaal Domein
  21. 17.a.4

  22. 17.b
    Afhandeling raadsbrieven themadebat Fysieke leefomgeving
  23. 17.b.10
    Beroep bestemmingsplan Buitengebied, Wijthmenerplas, herziening 1
  24. 17.c
    Afhandeling raadsbrieven themadebat Onderwijs en jeugd
  25. 17.c.4

  26. 17.d
    Afhandeling raadsbrieven beantwoording art. 45 vragen
  27. 18
    Moties Vreemd aan de orde van de dag
  28. 19
    Sluiting