Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raad Besluitvormingsronde

maandag 3 november 2025

19:30 - 21:00
Locatie

SH Raadzaal

Voorzitter
Peter Snijders
Toelichting

U kunt de raad toespreken of uw inbreng (vooraf) per e-mail sturen. Aanmelden voor het inspreken kan tot maandag 3 november tot 10.00 uur (raadsgriffie@zwolle.nl). De vergadering meekijken is tevens digitaal mogelijk via de livestream op www.zwolle.nl/gemeenteraad.

Agendapunten

  1. 1.a
    Mededelingen
  2. 2
    Vaststelling agenda
  3. 3
    Mondelinge vragen te stellen door raadsleden
  4. 4

  5. 4.A3
    Het college vragen de raad over dit bericht te adviseren
  6. 5

    Dit raadsvoorstel is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
    Sinds 2010 heeft winkelgebied Diezerbrink een bedrijveninvesteringszone (BIZ). De landelijke wet op de BedrijvenInvesteringsZones schrijft echter voor dat om de 5 jaar een draagvlakpeiling moet plaatsvinden onder de beoogde deelnemers. In 2025 loopt de huidige vijfjaars periode af. Het bestuur van de ondernemersvereniging Diezerbrink heeft te kennen gegeven de BIZ weer voor 5 jaar te willen continueren. De gemeente heeft een faciliterende rol. Belangrijkste is het maken van een verordening waardoor de BIZ gecontinueerd kan worden mits er voldoende draagvlak is onder de beoogde deelnemers. De draagvlakmeting kan pas plaatsvinden als de verordening door de raad is vastgesteld.
    De raad wordt voorgesteld te besluiten om de verordening Bedrijveninvesteringszone Dieze-Centrum 2026 vast te stellen. De verordening in werking te laten treden op het moment dat uit de draagvlakmeting is gebleken dat er voldoende steun is. Daarnaast kennis te nemen van de overeenkomst tussen de Stichting Winkelgebied Dieze-Centrum en de gemeente Zwolle en van het meerjarenactieplan van de Stichting Winkelgebied Dieze-Centrum.

  7. 6

    Dit raadsvoorstel is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
    In 2024 heeft de raad het beleid voor lokaal eigendom voor grootschalige opwek duurzame energie vastgesteld.
    De grootschalige energieprojecten van Zwolle bevinden zich langs de gemeentegrenzen. Een grensoverschrijdende aanpak met betrekking tot lokaal eigendom is nodig, zodat zoveel als mogelijk voor iedereen dezelfde regels gelden. Dit zorgt voor meer duidelijkheid. Om deze reden is het beleid geharmoniseerd met buurgemeenten Staphorst, Dalfsen en Zwartewaterland.
    De raad wordt voorgesteld te besluiten om het nieuwe beleidskader lokaal eigendom voor grootschalige opwek duurzame energie vast te stellen.

  8. 7

    Dit raadsvoorstel is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
    Vanaf 1 januari 2026 kunnen er geen TAM-omgevingsplannen meer worden gemaakt voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Om de voortgang van zowel het gebiedsdekkende omgevingsplan als de wijzigingsbesluiten voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen zo goed mogelijk te garanderen, is het nodig om een basisregelstructuur (“kapstok”) voor het gebiedsdekkende omgevingsplan vast te stellen waarin de regels voor de nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen ingepast kunnen worden. Het is niet de bedoeling dat deze structuur nu al gaat gelden voor het gehele grondgebied van de gemeente. Deze structuur is gekoppeld aan een minieme locatie in de Westerveldse Aa. Dit is een locatie waar de gemeente eigenaar van is én waar geen nieuwe ontwikkelingen zijn gepland.
    Het is wenselijk om enkele beleidsarme algemene regels aan de basisregelstructuur toe te voegen. Het betreft regels die onderdeel zijn van geldende bestemmingsplannen en Tam-omgevingsplannen.
    De raad wordt voorgesteld te besluiten om in te stemmen met een wijziging van het omgevingsplan bestaande uit het vaststellen van de basisregelstructuur van het gebiedsdekkende omgevingsplan en het daarin opnemen van enkele algemene regels en gekoppeld aan een minieme locatie in de Westerveldse Aa. De bevoegdheid om de vaststelling van deze wijziging van het omgevingsplan aan het college van burgemeester en wethouders over te dragen conform artikel 2.8 Omgevingswet. Daarnaast af te zien van voorafgaande participatie, omdat er geen belanghebbenden betrokken zijn bij deze wijziging van het omgevingsplan.

  9. 8

    Dit raadsvoorstel is rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.
    De raad heeft op 16 juni 2025 besloten een reclameverbod voor fossiele brandstoffen in de APV op te nemen. Hierbij is het college verzocht een voorstel tot wijziging van de APV voor te bereiden en dit ter besluitvorming aan de raad voor te leggen op een zodanig tijdstip dat invoering van het reclameverbod op 1 januari 2026 juridisch haalbaar en mogelijk is.
    In dit voorstel wordt de raad voorgesteld om een reclameverbod voor fossiele brandstoffen op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), zoals verwoord en gemotiveerd in bijlage 1. Invoering van een lokaal reclameverbod vraagt een goede belangenafweging en een zeer zorgvuldige onderbouwing. In het raadvoorstel worden de argumenten gegeven en kort toegelicht. In bijlage 1 is de motivering nader uitgewerkt en daarmee maakt deze bijlage onderdeel uit van het voorstel en de beslispunten. De invoering brengt financiële risico’s met zich mee in de vorm van schadeclaims.

  10. 9.a

  11. 9.b
    Afhandeling raadsbrieven beantwoording art. 45 vragen
  12. 10
    Moties Vreemd aan de orde van de dag
  13. 11
    Sluiting